Saturday, November 27, 2010

fadhilat jumaat 1...

ermmm...di sebabkn mase bejalan mkin laju..so umur kte pon smakin la meninggalkn kte..dat mean mase utk bertemu dgn yg maha Esa pon semakin hmpir..di sebabkn itu juge, terdetik rase aku utk smpai2kn mane yg aku taw..bak kate lecturer aku,kte kalo ley smpai2kn la even satu ayat..lg pon aku nk seimbangkn blog aku ni..xdek la nmpk terlalu dunia sgt..masukkn la sket bab2 akhirat..stat jumaat ni, tiap ari jumaat aku akn wt ruangan ni..utk kte same2 amalkn ataw tmbh iman kte ni yg lebey nipis dr kertas ni..mgu ni aku nk masukkn kn kaedah utk mendapat pertolongan dr Allah..kte ni sbg hamba yg lemah, sentiasa memerlukan pertolongan dr-Nya...tp silap yg kte sering lakukan adalah, time kte ssh..baru nk ingt..time senang, kte endah x endah je..cmne kte nk dpt pertolongan dr Allah kalo kte wt cmni..so di sini ade sedikit kaedah ataw rahsia pertolongan dr Allah..aku tros stret tu de poin jela yek.. 1) mencintai masjid..seperti yg kte taw, masjid tu rumah Allah di bumi ni..pertolongan akan dtg jika sesape yg gemar dan slalu memakmurkn masjid..oleh itu rajin2 la kte ke masjid..kalo xley 5 kali sehari, sehari skali pon okla..stat sket2 dulu.. 2)tahajud..sepertiga mlm terakhir adlh mase yg paling di cintai Allah..di sebutkn dlm hadis bahawa pd waktu tu, Allah turun ke bumi dan mengabulkn tiap2 doa yg di mnta oleh hmbanya..Rasulullah saw sgt prihatin dlm solat tahajud ni..kalo ley wt la..lg2 time stadi wik ke time wt asgmnt ke..stay-up smpai pg,xkn xley kot luangkn mase sket smyg tahajud ni.. 3)sedekah..sedekah ni mcm saham utk akhirat la..kte kt dunia ni taw nk kaye je..taw dgn maen saham, dpt lipat gandakn duet kte..tp kte x tepikir plak yg sedekah ni dpt lipat gandakn amal kte..bkn sj di akhirat kte dpt, Insyaallah di dunia pon Allah murahkn rezeki kte..mengalir mcm air x benti2..sedekah tu x bemakne dgn duet je..dgn tenaga,harta,ilmu,doa..sume tu sedekah gk..cume kte je kene pndai nk gunekn di tmpt yg btol.. 4)membantu org laen..same mcm sedekah gk..Allah sgt suke terhadap hambanya saling bantu membantu antara satu sama laen..xkesah la dr sekecil2 urusan, smpai la ke besar2 rintangan..yg pnting nawaitu tu ikhlas..lg satu, jgn kte memilih utk menolong.. 5)selawat ke atas nabi..Rasulullah adalah kekasih Allah..sape yg byk berselawat ke atas kekasih-Nya..Allah pula akn memudahkn pertolongan kepada kte..dlm sehari, 10 kali kte slawat pon ok gk..xsmpai 5 minit pon..xpela..stat plan2..pasni time tunggu bus ke bwk kete ke msk ke time bile2 kte lapang la.. "ALLAHUMMA SHALLI ALAA SAYYIDINA MUHAMMAD, WA AALIHI WA SHAHBIHI WASALLIM" xsusah pon an.. so same2 la kte amalkn eh...aku ni pon bkn pefect sgt..so ni aku ingtkn korg,dgn aku skali..maklumla, kte ni manusia..mudah lalai dan lupe..saling ingt mengingati la sesame kte..smoge kte mndpt prtolongan dr Allah.. Insyaallah..

1 comment: